dinsdag 9 mei 2017

Ultiem succes

Ik moet een jaar of dertien zijn geweest toen ik won van een wereldkampioen. In een stoffige zaal in het noorden van het land deed ik mee aan het noordelijke kampioenschap dammen. Ik damde die middag redelijke partijen en eindigde als nummer vier van de jeugd.

Na afloop van het toernooi was er de mogelijkheid om te dammen tegen wereldkampioen Jannes van der Wal. Het jaar ervoor was Van der Wal wereldkampioen geworden. De wereldkampioen damde simultaan tegen achtien personen.

Ik bouwde de partij goed op en Van der Wal deed hetzelfde totdat ik ineens een opening zag. Met een Turkse slag kwam ik een schijf voor te staan en de rest van de schijven stonden goed gepositioneerd waardoor een overwinning binnen handbereik was. Van der Wal besefte dit en gaf onmiddellijk op. Hij schudde mijn hand zonder iets te zeggen en vervolgde zijn partijen tegen zijn andere opponenten.

Van de achtien opponenten was ik de enige die de wereldkampioen wist te verslaan. Kort daarop begon ik te puberen en in plaats van dammen verdeed ik mijn tijd met biertjes drinken, roken en vriendinnetjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten